117108900_339094227096417_1134713594557676862_n.jpg

Anlegg for cricket!

Anleggstilrettelegging for cricket er en kostnadseffektiv investering som fører til betydelig avkastning og bruk i mange år fremover. Cricketbaner er miljøvennlige og gir kun begrensede inngrep i naturen da allerede opparbeidete gress-sletter kan brukes og det eneste inngrepet ofte bare er å tilrettlegge en pitch. Det bygges ingen permanente byggninger eller konstruksjoner som sjenerer naboer og andre brukere av nærmiljøet. Ofte er det også sambruk med andre idretter som fotball, amerikansk fotball, rugby og softball. I Norge er det cricketbaner i Oslo, Bærum, Trondheim, Drammen, Sandefjord og Sandnes. Det er pågående planer i andre regioner i tillegg.

Cricket i nærmiljøet!
I planlegging av større idrettsanlegg og nærmiljøanlegg generelt, er det enkelt å inkludere cricketaktivitet. Pitch, sikkerhetsnett og kastebur er godkjent for støtte som nærmiljøanlegg gjennom spillemiddelordningen. LES MER.

NCF har utviklet en anleggsveileder tilpasset norske forhold. Veilederen er utarbeidet med tanke på at bane og pitch skal tåle våre fire årstider og være til nytte i mange år etter etablering. Anleggsveilederen er utarbeidet for å kvalitetssikre anleggsprosessen mot sikre cricketbaner og treningsfasiliteter tilpasset cricket. Samtidig kan den være til hjelp og veiledning for kommuner som ønsker å investere i cricketanlegg, treningsnett m.m. Anleggsveilederen er utarbeidet i samarbeid med en av verdens ledende leverandører på området samt erfarne cricket ressurser i Norge.

NCF vil med dette sikre at alle nye anlegg i Norge, lages etter korrekte internasjonale standarder, tilpasset norske forhold, uten fare for at det blir investert penger i feilkonstruerte idrettsanlegg. Cricketbaner er kostnadseffektive investeringer. For relativt lite penger kan det etableres gode anlegg med høyt aktivitetsvolum.

Les mer om banemål og veiledere på engelsk for pitch og treningsområde/bur HER.

Vedlegg:

​​​​​​​alt​​​​​​​